Netbeheerders, zoals Stedin, maken gebruik van zogenaamde Toonfrequent (TF) signalen. Dit zijn signaaltjes die door zendinstallaties over het elektriciteitsnet worden gestuurd naar TF-ontvangers. Die ontvangers gebruiken de signaaltjes om bijvoorbeeld de openbare verlichting en bepaalde apparatuur in- en uit te schakelen. Netbeheerders, zoals Stedin, maken gebruik van zogenaamde Toonfrequent (TF) signalen. Dit zijn signaaltjes die door zendinstallaties over het elektriciteitsnet worden gestuurd naar TF-ontvangers. Die ontvangers gebruiken de signaaltjes om bijvoorbeeld de openbare verlichting en bepaalde apparatuur in- en uit te schakelen.

De TF-zendinstallaties in onder andere Zuid-Holland en Utrecht zijn echter verouderd, waardoor de techniek op termijn onbetrouwbaar wordt. Stedin heeft daarom gekozen voor een andere techniek en besloten om vanaf 1 juli 2021 gefaseerd te stoppen met de TF-signalen. Dat uitfaseren gebeurt per gebied en per soort signaal.

Op één van deze TF-signalen schakelen ook elektrische boilers die na ontvangst van het signaal automatisch ‘s nachts het water opwarmen. Het water warmt dan op in de uren waarin het daltarief geldt. Als het TF-signaal verdwijnt, dan krijgt de boiler dus geen signaal meer, waardoor het water ’s nachts niet meer automatisch opwarmt. Het kan daardoor voorkomen dat de douche vanaf dat moment geen warm water meer levert.

In Zuid-Holland is op 10 januari jl. het TF-signaal waarmee de elektrische boiler schakelt al gestopt in het gebied tussen Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Groot-Ammers, Vianen, Everdingen en Leerdam en het eiland Voorne-Putten (Brielle, Hellevoetsluis, Nissewaard, Westvoorne).

Op 24 januari 2022 is het TF-signaal gestopt voor de boiler ook in Barendrecht, Heerjansdam, Ridderkerk, Krimpen a/d Lek, Krimpen a/d IJssel, Lekkerkerk, Ouderkerk a/d IJssel en een deel van Capelle a/d IJssel.

Het TF-signaal waarmee de elektrische boiler schakelt stopt in andere gemeenten vanaf het tweede kwartaal in 2022. Voor Rotterdam is dat in de periode van 3 oktober 2022 tot en met 31 oktober 2022. Op de website van Stedin staat exact wanneer welke regio aan de beurt is.

Ter voorkoming van boze huurders die stellen dat hun boiler gebrekkig is, is het aan te raden dat verhuurders hun huurders hierover alvast actief gaan informeren. De huurders met elektrische boilers moeten namelijk misschien kleine aanpassingen doen om een koude douche te voorkomen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat zij hun boiler handmatig opnieuw moeten inschakelen.

De verhuurder kan de huurders alvast per brief op de hoogte stellen van het stappenplan dat Stedin heeft opgesteld om te controleren of er daadwerkelijk actie moet worden ondernomen. Dit stappenplan is hier te vinden en kan bij de brief of e-mail aan huurders worden toegevoegd.

 
cursusaanbod huisvestingsadvocaten

Telefoonnummer
088-4520200

E-mail
secretariaat@huisvestingsadvocaten.nl