De huurcommissie kampt momenteel met een enorme achterstand. Er liggen zo’n 10.500 zaken op de plank. De normale werkvoorraad bedraagt tussen de 3.000 en 4.000 zaken, zo valt te lezen in een recente brief van minister Ollongren aan de Tweede Kamer (hier te vinden). Die achterstand bestaat al enkele jaren en is verergerd door de coronacrisis. In maart van dit jaar heeft de huurcommissie de deuren namelijk gesloten en onderzoeken in woningen en zittingen komen slechts mondjesmaat weer op gang. Om de achterstanden weg te werken, heeft de huurcommissie een actieplan opgesteld. In dit blog leest u welke actiepunten dat zijn en waar u als verhuurder op moet letten. Nieuwe werkwijze huurcommissie
De huurcommissie kampt momenteel met een enorme achterstand. Er liggen zo’n 10.500 zaken op de plank. De normale werkvoorraad bedraagt tussen de 3.000 en 4.000 zaken, zo valt te lezen in een recente brief van minister Ollongren aan de Tweede Kamer (hier te vinden). Die achterstand bestaat al enkele jaren en is verergerd door de coronacrisis. In maart van dit jaar heeft de huurcommissie de deuren namelijk gesloten en onderzoeken in woningen en zittingen komen slechts mondjesmaat weer op gang. Om de achterstanden weg te werken, heeft de huurcommissie een actieplan opgesteld. In dit blog leest u welke actiepunten dat zijn en waar u als verhuurder op moet letten.
 
  1.  Voorzittersuitspraken
Ten eerste zal de huurcommissie veel meer van ‘voorzittersuitspraken’ gebruik gaan maken. Normaal gesproken wordt een zaak, eventueel na een bezoek aan de woning door een onderzoeker van de huurcommissie, door drie leden van de huurcommissie op een zitting besproken voordat er een uitspraak komt. Met de invoering van het actieplan zal de uitspraak vaker zonder zitting door de voorzitter gedaan worden. Als er geen twijfel over bestaat, bijvoorbeeld, dat er een gebrek in de woning is, zal de voorzitter enkel op basis van het rapport van de onderzoeker van de huurcommissie, een uitspraak doen. De huurcommissie verwacht in 50% van de gevallen met een voorzittersuitspraak te kunnen volstaan.
Verhuurders zijn echter gewaarschuwd. Door de coronamaatregelen doet de huurcommissie alleen nog onderzoek in een woning als de verhuurder daar niet bij aanwezig is. De verhuurder mag hooguit per telefoon zijn visie op de zaak geven aan de onderzoeker van de huurcommissie. Als er vervolgens zonder zitting een voorzittersuitspraak wordt gedaan door de huurcommissie, kan het zijn dat de verhuurder zijn kant van het verhaal niet voldoende heeft kunnen vertellen. Bij een voorzittersuitspraak hebben partijen altijd het recht om in verzet te gaan. De huurcommissie moet de zaak dan alsnog op een zitting behandelen. Mocht u dus van mening zijn dat u uw standpunt niet duidelijk hebt kunnen maken aan de huurcommissie: ga dan in verzet. Uw zaak wordt dan alsnog door een volledige huurcommissie behandeld.
 
  1. Keuzemogelijkheid voor partijen
Als een zaak voor de huurcommissie niet overduidelijk is en dus niet in aanmerking komt voor een voorzittersbeslissing, zal de huurcommissie partijen de keuze voorleggen om:
  • hun zaak alsnog schriftelijk door de voorzitter te laten beslissen. Er komt dan geen zitting. Als partijen het niet eens zijn met de uitspraak kunnen ze in verzet bij de huurcommissie;
  • hun zaak op een videozitting te laten behandelen. Er komt dan een ‘gewone’ huurcommissie-uitspraak. Als u het daar niet mee eens bent, moet u naar de kantonrechter;
  • allebei nog een schriftelijke reactie in te dienen. Er volgt dan een ‘gewone’ huurcommissie-uitspraak. Als u het daar niet mee eens bent, moet u naar de kantonrechter.
Als partijen niet allebei dezelfde optie kiezen, zal er alsnog een fysieke zitting gepland worden.
Ook hier geldt: let goed op dat u uw standpunt voldoende duidelijk kunt maken aan de huurcommissie.
 
  1. Eenvoudigere intake
Het laatste actiepunt is het verbeteren van de intake. De huurcommissie zal de formulieren die moeten worden ingevuld om een zaak te starten duidelijker maken, in de hoop dat er minder verkeerd ingevulde verzoeken binnenkomen en medewerkers van de huurcommissie zich meer kunnen richten op het inhoudelijk behandelen van zaken. 

Conclusie
Het is van groot belang dat beide partijen hun verhaal kunnen doen bij de huurcommissie. De huidige werkwijze van de huurcommissie schiet daarin tekort. Verhuurders mogen niet aanwezig zijn bij het onderzoek in de woning en als er vervolgens op dat onderzoek direct een voorzittersbeslissing volgt, heeft de verhuurder niet kunnen reageren op de bevindingen van de onderzoeker. Daarnaast is het rapport van de onderzoeker niet te controleren. Daar komt bij dat de huurcommissie door de coronamaatregelen soms per partij maar één persoon toelaat op de zitting: het meenemen van een advocaat is daardoor voor beide partijen niet mogelijk. Het is daarom van belang dat u goed in het oog houdt dat de huurcommissie aan hoor en wederhoor blijft doen. Als u van mening bent dat de huurcommissie dat niet heeft gedaan en het niet eens bent met de uitspraak, kunt u die uitspraak altijd nog een keer laten toetsen: middels verzet bij de huurcommissie zelf, of door de zaak aan de kantonrechter voor te leggen.
 
 
cursusaanbod huisvestingsadvocaten

Telefoonnummer
088-4520200

E-mail
secretariaat@huisvestingsadvocaten.nl