Bij renovatie van een woning heeft de verhuurder de mogelijkheid om de huurprijs van de woning te verhogen. De huurder is het hier echter niet altijd mee eens. Wat dient de verhuurder dan te doen? Bij renovatie van een woning heeft de verhuurder de mogelijkheid om de huurprijs van de woning te verhogen. De huurder is het hier echter niet altijd mee eens. Wat dient de verhuurder dan te doen?
 
De verhuurder wil in alle in woningen HR++ dubbelglas aanbrengen. Hierdoor is minder energie nodig om de woning te verwarmen. Daarnaast krijgen de kozijnen betere rubbers en een ventilatierooster. Het woongerief van de huurder zal hierdoor stijgen. Voor deze energiebesparende maatregelen vraagt de verhuurder een huurverhoging van € 7,- per maand.
 
De huurverhoging van € 7,- per maand is mogelijk op grond van de wet (artikel 7:255 BW). De voorwaarde voor het doorvoeren van een huurverhoging is dat het woongerief van de huurder door veranderingen of toevoegingen (bijvoorbeeld de energiebesparende maatregelen) is gestegen. De huurprijs kan dan worden verhoogd met een bedrag dat in redelijke verhouding staat tot de door de verhuurder gemaakte kosten voor die veranderen of toevoegingen. De huurprijs mag echter niet de maximale huurprijsgrens overschrijden.
 
De huurder dient akkoord te gaan met zowel het uitvoeren van de werkzaamheden, als met de huurverhoging. Het kan voorkomen dat een huurder wel toestemming geeft voor het uitvoeren van de werkzaamheden of dat hij de werkzaamheden gedoogd, maar niet akkoord gaat met de huurverhoging. In dat geval bestaat de mogelijkheid voor zowel de verhuurder als de huurder om het geschil voor te leggen aan de huurcommissie.
 
De verhuurder dient echter wel goed op te letten. De verhuurder of huurder dient binnen drie maanden nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd een verzoek in te dienen bij de huurcommissie om over de huurverhoging een uitspraak te doen.
 
Wat gebeurt er als zowel de huurder als de verhuurder dit niet doen?
Als zowel de huurder als de verhuurder niet naar de huurcommissie stappen en onderling ook geen overeenstemming hebben bereikt over de huurprijsverhoging na renovatie, dan kan de verhuurder de huurprijs niet verhogen. Voor de huurder is dit een prettige wending, maar de verhuurder dient dit scenario te voorkomen.
 
Denk dus als verhuurder altijd aan de drie maanden termijn nadat de werkzaamheden zijn afgerond! Doet de verhuurder dit niet, dan kun je de huurprijsverhoging na renovatie mislopen.
 
cursusaanbod huisvestingsadvocaten

Telefoonnummer
088-4520200

E-mail
secretariaat@huisvestingsadvocaten.nl